Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w I Zespole Szkół realizowana jest na wiele sposobów po to, aby wspierać uczniów, ich rodziny oraz nauczycieli.
Na bieżąco prowadzone są m.in. zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne, zajęcia psychoedukacyjne, dydaktyczno-wyrównawcze, rozwijające kreatywność oraz rewalidacja indywidualna i doradztwo zawodowe. Dyrekcja, pedagog szkolny oraz wychowawcy klas
i nauczyciele służą pomocą i rozmawiają z uczniami i rodzicami o ich problemach związanych
z trudnościami w szkole i nie tylko.
W ostatnim czasie szkoła przystąpiła również do realizacji szkolnej inicjatywy profilaktycznej Nawigacja w każdą pogodę (NWKP) – opracowanej przez Instytut Profilaktyki Zintegrowanej (IPZIN).
Nawigacja w każdą pogodę odpowiada na zdiagnozowane potrzeby wychowawcze i profilaktyczne uczniów, rodziców i nauczycieli w okresie przedłużającej się epidemii i po jej ustąpieniu. Inspiracją do jej powstania były wyniki najnowszych badań i doświadczeń IPZIN opisanych w formie wniosków
i rekomendacji z obszaru wychowania, profilaktyki i zdrowia psychicznego zawartych w raporcie pt.: “Jak wspierać uczniów po roku pandemii?”, który powstał na zlecenie Ministerstwa Edukacji i Nauki na początku 2021r.
Główne rekomendacje wskazują na potrzebę przywrócenia równowagi między nauczaniem, a wychowaniem oraz priorytetowe potraktowanie działań wychowawczych, profilaktycznych i pomocowych w obszarze wsparcia psychicznego dzieci i młodzieży zarówno
w fazie pandemii, jak i w okresie bezpośrednio po jej wygaśnięciu.
NWKP została opracowana zgodnie z koncepcją 9 wskazówek radzenia sobie w sytuacji kryzysowej; realizuje cele i zadania profilaktyki uniwersalnej oraz promocji zdrowia psychicznego. Jej zadaniem jest wzmocnienie naturalnych zasobów odporności i radzenia sobie z sytuacjami trudnymi
i kryzysowymi (zasobów osobistych, rodzinnych i środowiskowych).
Celem ogólnym Nawigacji w każdą pogodę jest poprawa kondycji psychicznej uczniów
i zapobieganie problemom mogącym wynikać z jej pogorszenia (w tym m.in. przemocy, korzystaniu
z substancji psychoaktywnych, uzależnieniom behawioralnym).
Cel ten jest realizowany poprzez: zmotywowanie uczniów do ćwiczenia sposobów radzenia sobie
w sytuacjach kryzysowych, wzrost kompetencji rodziców i nauczycieli w zakresie wspierania uczniów, poprawę klimatu szkoły.
Program angażuje uczniów, rodziców i nauczycieli klas I i II technikum, liceum i szkoły branżowej
i jest realizowany na zajęciach z wychowawcą do czerwca 2022 r. W całej Polsce do programu przystąpiło ponad 900 szkół.